Individuele Begeleiding

biedt een op maat gemaakte aanpak voor elk kind, jongere of volwassene.  We analyseren persoonlijke uitdagingen en talenten, en ontwikkelen samen een plan dat is afgestemd op hun unieke behoeften. Dit omvat emotionele ondersteuning, studiebegeleiding, begeleiding  bij professionele keuzes en/of het aanleren van sociale vaardigheden, met als doel hen te helpen zelfvertrouwen en veerkracht op te bouwen.

Bij onze individuele begeleiding staat maatwerk centraal. Elke persoon is uniek en verdient een benadering die bij zijn of haar behoeften past. Bij Begaafd in Balans  ontwikkelen we samen de sterke punten en verbeteren we de zwakkere gebieden, waardoor je  meer zelfvertrouwen en een betere balans in het leven bereikt.

  • Persoonlijke aanpak met aandacht voor (hoog)begaafdheid
  • Maatwerk
  • Veerkracht opbouwen
  • Motivatie aanwakkeren
  • Positievere houding tov school/studie/werk verwezenlijken
  • Aandacht voor welbevinden en sociale interactie

Individuele trajecten De kracht in jezelf of Wijs op weg

 

  • Programma's voor kinderen/jongeren/adolescenten die onderpresteren of risico hebben op onderpresteren
  • Sociale vaardigheden
  • Leerstrategieën
  • Stimuleren van durven
  • Analytisch, praktisch en creatief denken (Succesvolle intelligentie, Sternberg)
  • De kracht in jezelf (Jan Kuipers) of Wijs op Weg (Sabine Sypré)
  • Groeimindset  (Carol Dweck)

Ouderondersteuning

richt zich op het begeleiden van ouders bij de opvoeding van hun hoogbegaafde kinderen. We bieden advies en praktische tips over hoe om te gaan met de uitdagingen van hoogbegaafdheid, zowel thuis als op school. Door ouders te ondersteunen, streven we ernaar een harmonieuze omgeving te creëren waarin zowel ouders als kinderen kunnen floreren.

Ouderondersteuning bij Begaafd in Balans helpt ouders om een beter begrip te krijgen van de uitdagingen en kansen van hoogbegaafdheid. Door praktische strategieën en persoonlijke begeleiding helpen we ouders om een ondersteunende en verrijkende omgeving voor hun kinderen te creëren, wat leidt tot betere gezinsdynamiek en geluk.

  • Praktisch advies
  • Gezinsgericht en oplossingsgericht
  • Ondersteuning bij uitdagingen

"Op de kleuterschool had ons kind het moeilijk. Hij leek zich af te sluiten, speelde nauwelijks met leeftijdsgenootjes en kwam vaak stil en gespannen thuis. We voelden dat hij zich niet begrepen voelde, maar wisten niet goed wat hij nodig had. Sinds de begeleiding bij [organisatie/trajectnaam] zien we stilaan een ander kind. In de sessies werd hij meteen op zijn gemak gesteld — er was ruimte voor zijn intense vragen, zijn snelle denken en zijn gevoeligheid. Voor het eerst zagen we hem echt openbloeien: hij durfde praten, lachen, tonen wat er in hem leefde. Hij heeft weer plezier in leren, stelt weer vragen, en durft nieuwe dingen proberen. Maar vooral: hij voelt zich gezien zoals hij is. En dat is voor ons als ouders het grootste geschenk." (ouder van kind 5 jaar)

“Dankzij de persoonlijke aanpak en expertise bij Begaafd in Balans heeft mijn kind weer zelfvertrouwen en plezier gevonden in leren.” (ouder van kind 8 jaar)

"Toen ik pas begon, voelde ik me vaak anders dan de anderen. Ik wist soms al dingen of dacht op een andere manier, maar dat werd niet altijd begrepen. Tijdens de sessies voelde ik me voor het eerst echt gezien. Ik mocht gewoon mezelf zijn. Er werd geluisterd naar mijn ideeën, en ik kreeg opdrachten die me écht uitdaagden. Dat was eerst spannend, maar ik ontdekte dat ik fouten mocht maken en dat ik daar juist van leerde. Nu durf ik nieuwe dingen te proberen en voel ik me veel zekerder. Ik heb geleerd dat het niet erg is om anders te denken — het is net iets moois." (ouder van kind 11 jaar)

"Na jaren van aanpassing en het gevoel nergens écht in te passen, voelde ik me eindelijk op mijn plaats toen ik begon aan een nieuwe studie. Voor het eerst kreeg ik inhoud die me uitdaagde én mensen rondom mij die me niet afremden, maar juist aanmoedigden om verder te denken. Ik durf mezelf nu volledig te tonen — niet alleen in wat ik weet, maar ook in hoe ik voel en verbind met anderen. De ruimte om diep te graven, vragen te stellen en samen te zoeken naar betekenis geeft me zoveel energie. Ik voel me niet langer ‘te veel’ of ‘anders’, maar gewoon mezelf — en dat is genoeg. Studie is geen vlucht meer, maar een passie. En sociaal contact geen uitputtingsslag, maar een plek van erkenning. Het is alsof ik eindelijk ademhaal in een wereld die bij me past.”  (adolescent, 19 jaar)

"Lange tijd zat ik vast in een job die op papier perfect leek, maar waarin ik mezelf steeds meer verloor. De routine, het gebrek aan diepgang en het gevoel dat ik mijn potentieel niet kon benutten, begonnen zwaar te wegen. Na veel twijfels — en ook de nodige angsten — heb ik de stap gezet naar een totaal andere richting. Eentje waarin ik wél kan blijven leren, creatief denken en me verbinden met mensen op een manier die voor mij betekenisvol is. Het was geen makkelijke keuze, maar wel de juiste. Ik voel me nu veel energieker, meer in balans, en vooral: ik ben eindelijk aan het bouwen aan iets wat écht van mij is. Niet omdat het moet, maar omdat het klopt." (volwassene, 45 jaar)